Kapitel 5 – Efterbehandling i Adobe Lightroom

Udover FTP-værktøjet Filezilla, så er Adobe Lightroom det vigtigste computerprogram, som vi bruger i forbindelse med efterbehandling og upload af billeder.

Vi bruger Lightroom til en række opgaver, som alle er vigtige for vores succes som stockfotografer.

Fjernelse af distortion og vignetting

Dit valg af objektiv afgør, hvor meget dit billede påvirkes af “distortion” og “vignetting”. I nogle tilfælde giver disse “naturlige” effekter dit billede ekstra karakter, men i kommercielle sammenhænge er det ofte bedre at reducere eller helt fjerne distortion og vignetting. Dette kan gøres i området “Develop” i Lightroom.

Fjernelse af chromatic aberration

Kontrastfulde motiver (eller dårligt fotoudstyr) kan give dine billeder et uheldigt “slør” de steder på billedet, hvor kontraster mødes.

Dette kaldes “chromatic aberration” og kan også fjernes i Lightroom.

Fjernelse af logoer og trademarks

Dit billede ikke kan sælges som et royalty-frit stockphoto, hvis det indeholder copyrightbeskyttede logoer eller varemærker.

Selvom Lightroom har en del begrænsninger i forhold til billedbehandling på detaljeniveau, kan du bruge enten “Clone”, “Heal” eller “Brush” funktionerne (fra området “Develop”) til at sløre/fjerne de varemærker eller logoer, der ellers ville betyde afvisning af billedet.

Tilføjelse af copyright information

For at opnå maksimal eksponering af dine billeder og dig selv som fotograf, så bør du huske at tilføje copyright information til dine billeder. Dette gøres let på tværs af alle billeder via metadata-menuen ude til højre, når du befinder dig i “Library” området i Lightroom.

Tilføjelse af billedtitel

Hvert enkelt billede skal også have en billedtitel tilføjet. Denne billedtitel skal bruges, når du senere uploader og indsender dine billeder via FTP upload.

Du kan tilføje en billedtitel via metadatafeltet “Title” ude til højre i “Library” sektionen.

Din billedtitel skal beskrive dit motiv præcist, da den både skal hjælpe den potentielle kunde til at forstå motiv og kontekst af dit billede, og samtidig indgår i den algoritme, der bestemmer hvilke søgeord dit billede skal vises på.

Du skal med andre ord undgå alt for kreative sidetitler. Hvis dit billede forestiller en lille pige, der cykler en tur, så bør du navngivne billedet “Young girl riding a bicycle” i stedet for “Little princess having a fun time”.

En billedtitel på 3 til 7 ord er ofte optimalt.

Husk for øvrigt, at alt foregår på engelsk. Google Translate er derfor mange microstock-fotografers bedste ven.

Tilføjelse af billedbeskrivelse

Hvert enkelt billede skal også have tilføjet en unik beskrivelse. Brug metadata-feltet “Description” (og ikke feltet “Caption”). Din beskrivelse skal være så præcis som mulig. Gør gerne opmærksom på relevante detaljer, eksempelvis “Trademarks have been removed”, “Part of series covering all European flags” eller “The latin name of the flower is Taraxacum officinalis”.

Da billedbeskrivelsen bliver hentet ind automatisk, når du uploader til hvert enkelt stockphoto website, bør du sørge for at få den rigtig fra start af, så du slipper for efterfølgende at rette den en gang for hvert stockphoto website.

Tilføjelse af søgeord

I Lightroom sektionen “Library” kan du ude til højre under “Keywording” tilføje og administrere dine billeders søgeord. Læs mere om valg af søgeord i næste kapitel.