Kapitel 4 – Når du skyder dine microstock billeder

Du kan spare dig selv for en del ærgelser og blive en bedre microstock fotograf, hvis du tænker over følgende, når du skyder dine billeder.

Hvis der er identificerbare personer på dit billede, kan det kun sælges frit som stock photo, hvis alle personerne på billedet underskriver en såkaldt “model release form”. Som udgangspunkt bør du derfor undgå, at ansigter på andre end familie og venner optræder på dine billeder.

Beskyttede varemærker og logoer må ikke indgå på royalty-free stock billeder. Forsøg derfor at holde varemærkebeskyttede elementer ude af dit motiv, så du slipper for besværet med at retouchere det væk i Lightroom eller Photoshop bagefter.

Skyd gerne flere billeder af samme motiv fra forskellige vinkler og med varierende fokus og blænde. Så kan webdesigneren eller journalisten selv vælge hvilke dele af billedet, som skal være i fokus.

Tænk også “copy space” ind i dit billede. Måske har køberen af dit billede brug for plads til at skrive en lækker salgstekst ved siden af det primære motiv. På eksemplet nedenfor kan du se, hvorfor Forbrugsforeningens grafiker var glad for, at dette billede fra den jyske vestkyst ikke blev beskåret alt for tæt fra min side.

Forbrugsforeningen Eksempel

Der vil løbende blive tilføjet nye gode råd til denne side.

Bonustip: Overvej at udskifte din standardbærerem på kameraet med denne mere tyverisikre Carrysafe rem.