Kapitel 1 – Valg af stockphoto motiver

Udover den tekniske og kunstneriske kvalitet af dit billede, har dit valg af motiv også markant indflydelse på dit fotografis salgspotentiale som stock photo.

Flertallet af de billeder, der sælges som microstock skal enten understøtte en journalists artikel overfor læseren eller formidle et kommercielt budskab til en kunde.

Der er efterspørgsel efter mange forskellige typer af billeder og det er umuligt at give dig en facitliste over hvilke billeder, der skal kan sælges. Her er en række eksempler på motiver eller faktorer, som normalt trækker salg og indtjening op:

  • Mennesker – og gerne i bevægelse (eksempelvis sælger et billede af en fodboldspiller, der jagter en bold ofte markant bedre end en fodboldspiller, der står med en bold i hånden)
  • Stemninger (et stemningsfuldt billede med mindre tekniske fejl sælger bedre end et teknisk korrekt, men stemningsforladt billede)
  • Solskin (på udendørs billeder sælger sol og dybblå himmel bare bedre)
  • Aktuelle trends (forsøg hele tiden at have fingeren på pulsen – hvis du er den første stockphoto fotograf, der uploader billeder af den sidste nye dille eller et nyt smart produkt, så kan du sikre dig en masse downloads, inden nichen er mættet af billeder)
  • Klart fokus (sørg for at tage eller beskære dit billede, så der er ét centralt motiv eller budskab på billedet)
  • Ekstra knald på farverne (når potentielle købere skimmer søgeresultaterne på de forskellige stock photo sites, så risikerer dit billede at blive overset, hvis der ikke er smæk nok på farverne. Overvej derfor at skrue lidt op for saturation og/eller vibrance, når du efterbehandler billederne)
  • Undgå logoer og trademarks (hvis dine billeder indeholder synlige logoer eller firmanavne, så kan dine billeder kun sælges som editorial content – læs mere her)

Lad dog være med at tænke ALT for meget over dit valg af motiver. Sørg for at have det sjovt, mens du skyder billederne. Når du bagefter kigger billederne igennem på computeren, kan du udvælge de billeder, du tror, der sælger bedst. Med tiden bliver du bedre til at spotte oplagte stockphoto motiver og situationer.