Kapitel 6 – Valg og tilføjelse af søgeord til stockphotos

Købere af stockphotos indtaster et eller flere søgeord, når de skal finde netop det stockphoto, som matcher deres aktuelle behov.

Det er derfor vigtigt, at dine billeder er “tagget” med relevante søgeord, der sikrer, at dit billede popper op i søgeresultatet, når køberen leder efter den type af billeder, som du har i din portfolio.

Dit valg af søgeord til dine stockphotos er altafgørende for, hvor mange der finder og køber netop dine billeder.

Mange microstock fotografer springer over, hvor gærdet er lavest og sjusker med søgeordsarbejdet. Med grundigt arbejde og ekstra omtanke kan du øge dit salg med 50-100% i forhold til en gennemsnitlig microstock sælger, blot ved at tilføje mange relevante søgeord.

Det er dog vigtigt, at du hele tiden tænker i relevans. Lad eksempelvis være med at tilføje søgeordet “Smartphone”, hvis der kun kan anes et lille sløret hjørne af en smartphone på dit billede.

Du ønsker kun, at dine billeder vises blandt søgeresultaterne, når dit billede matcher køberens søgning relativt godt.

Hvis dine billeder ofte vises i søgeresultaterne, men sjældent købes, så vil det være et signal til stockphoto websitet om, at dit billede er af ringe kvalitet. Det kan betyde, at stockphoto websites vælger at rykke det pågældende billede længere ned i søgeresultaterne, hvilket uundgåeligt medfører lavere synlighed og færre salg.

Alle søgeord bør skrives på engelsk. Enkelte stockphoto websites kan automatisk oversætte fra eksempelvis dansk til engelsk, men resultatet er af tvivlsom kvalitet.

Forskellige typer af søgeord

Præcis hvilke søgeord, der er relevante for dit billede, afhænger naturligvis 100% af det konkrete billede, men her er en række eksempler på typer af søgeord, som du bør overveje:

Objekter

Tilføj søgeord, der helt nøgternt beskriver hvilke ting eller mennesker, som optræder på dit billede.

Eksempler på søgeord:

  • Tree
  • Girl
  • Smartphone
  • Shopping bag

Situationer

Tilføj søgeord, der forklarer hvad billedet forestiller eller hvad der sker på billedet.

Eksempler på søgeord:

  • Shopping
  • Soccer match
  • Business meeting
  • Jumping

Følelser og symboler

Tilføj søgeord, der forklarer hvilke følelser, som billedet illustrerer. Men kun, når det giver mening.

Eksempler på søgeord:

  • Love
  • Fun
  • Sadness
  • Excitement

Årstider, måneder og helligdage

Såfremt dit billede tydeligt repræsenterer en årstid, måned eller helligdag, så tilføj denne information.

Eksempler på søgeord:

  • Summer
  • Easter
  • December
  • Halloween

Geografi og location

Såfremt billedet indeholder elementer, der tydeligt knytter billedet til et bestemt sted eller et geografisk område, så tilføj også disse oplysninger til billedet.

Et billede af en dansk skov bør eksempelvis både have ordet “forest” og ordet “denmark” tilføjet, da mange skove i Danmark ser anderledes ud end skove i Norge og skove i Kina.

Dine søgeord skal også fortælle, hvorvidt billedet er taget udendørs eller i et fotostudie.

Eksempler på søgeord:

  • The North Sea
  • Rosenborg castle
  • Denmark
  • Roskilde
  • Outdoors
  • Studio
  • Nature
  • Night

Detaljer omkring fotografiet

Ofte kan det også være relevant at tilføje en række oplysninger omkring fototeknik eller anvendelsesmuligheder for fotografiet.

Det gør det nemmere for potentielle købere at finde det rigtige billede hurtigt.

Det vil primært være erfarne købere, som bruger denne type af søgeord.

Eksempler på søgeord:

  • Blurred
  • Close-up
  • Landscape
  • Portrait
  • Macro
  • Copy space
  • HDR
  • Looking towards camera
  • Isolated on white

Læs eventuelt mere om valg af søgeord i denne gode 500px.com artikel.

Sådan bliver du bedre til at vælge søgeord til stockphotos

Vores lister ovenfor og almindelig sund fornuft vil sammen med dine egne erfaringer gradvist gøre dig bedre til at vælge de mest profitable søgeord.

Personligt er vi dog ikke blege for at tyvstjæle gode søgeord fra andre fotografer. I den forbindelse kan et værktøj som dette Keyword suggestion tool fra ShutterStock.com være en god hjælp.

Lad dog være med at kopiere tankeløst. Forsøg at spotte de fotografer, som er bedst til at vælge mange relevante søgeord. I den forbindelse bør du kaste et blik på billeder fra danske Yuri Arcurs, som arbejder meget professionelt med at analysere og tilføje søgeord til de enkelte billeder. Du er også velkommen til at kaste et blik på vores egne billeder, hvor vi især på de nyeste billeder har været omhyggelige med valget af søgeord.

Hos ShutterStock.com og DreamsTime.com kan du se hvad køberne af dine billeder tastede i søgefeltet, før de fandt og købte dine billeder. Det er ikke altid, at de anvendte søgetermer oplyses, men når informationen findes, bør du bruge den til at be- eller afkræfte dine egne teorier om, hvad fotokøbere rent faktisk søger efter, når de er på jagt efter dine fotografier.

Overvej at outsource søgeordsarbejdet til andre

Hvis du er en rigtig dygtig fotograf, men dårlig på et tastatur eller til skriftlig engelsk, så kan du overveje at outsource arbejdet med at skrive billedtitler, beskrivelser og søgeord til andre.

Måske kan du finde en person i dit eget netværk, som kan betales til at hjælpe dig.

Alternativt kan du købe hjælp til arbejdet hos en freelancer fra Amino, Elance eller et specialiseret firma som PicWorkFlow.com.

Indledningsvis bør du dog selv stå for arbejdet, da det vil sikre dig et bedre grundlag for en eventuel outsourcing af arbejdet. Hvis du ikke forstår, hvad arbejdet går ud på og hvor lang tid det tager, så vil det være svært for dig at vurdere pris og kvalitet på arbejde udført af dine samarbejdspartnere.

Få hjælp til at vælge de mest profitable søgeord

Hvis du har svært ved at komme i gang med søgeordene, så kan du hente hjælp på vores Facebook side eller i dette Google+ forum.

Upload ét billede (eller indsend et link) og få forslag til gode søgeord fra undertegnede eller andre læsere.

Når du selv er blevet en erfaren rotte, så husk at give lidt hjælp tilbage.